Hver jul – sit eget specialdesignede julemærke. Sådan har det været siden julemærkets lancering tilbage i 1904.
Den 16. november 1904 blev verdens første julemærke præsenteret for offentligheden. Dengang var prisen 2 øre, og det kom i et oplag på 6 millioner og indbragte kr. 73.950.
Ophavsmanden bag julemærket var den danske postekspedient Einar Holbøll, der mente, at der måtte kunne samles penge ind til brystsyge børn ved juletid, hvor der blev sendt ekstra megen post. Det skulle ske ved frivillig ekstra porto på jule- og nytårsposten.
I begyndelsen af 1900-tallet var tuberkulose den mest frygtede folkesygdom, og specielt børn var meget udsatte for denne grusomme sygdom. Derfor blev overskuddet fra salg af julemærket de første 6-7 år specielt brugt til at opføre Julemærkesanatoriet i Kolding til gavn for børn med tuberkulose. Sanatoriet blev indviet i 1911.
Siden blev der opført flere julemærkehjem, hvor børn, der havde brug for rekonvalescens kunne komme og få frisk luft og sund mad. Efter 2. verdenskrig blev julemærkehjemmene brugt til bøn med lettere psykiske problemer og i de eneste år er julemærkerne mest kendt for deres indsats for børn, der er udsat for mobning og/eller lå med overvægt.
Tiderne skifter, og i dag sælges der hver jul både det almindelige, velkendte julemærke og et specielt e-julemærke til at sætte på e-mails, så der er masser af muligheder for at støtte den gode sag, hvad enten man er til julehilsner i kort- eller brevform, eller man foretrækker at sende dem via e-mails.
Læs mere her https://www.julemaerket.dk/
|
Jeg vil støtte dem så meget jeg kan, min Bedste Veninde hun er der også og jeg er meget stolt af hende 😀